JoCaDaRi op Safari

Dag 25 en 26 - Kaapstad - Johannesburg

Dag 25 - 12 Augustus

Vandaag is het eten, inpakken en wegwezen en om 08.30 staan we dan ook al bij de pier van Robbeneiland. Er staat veel minder wind dan gisteren maar toch zijn alle trips naar het eiland ook vandaag gecancelled. De eerst volgende trip waar nog kaartjes voor zijn, is op 25 augustus, dat is dus niet haalbaar, want vanmiddag vliegen we al terug. Jammer, maar helaas dus geen Robbeneiland voor ons in Kaapstad. Dus wat moeten we nu doen, de winkels zijn nog dicht en de meeste gaan niets eens open omdat het zondag is. De sleutels van het appartement moesten we binnen laten liggen, dus we zijn ook dakloos voor vandaag.

We horen van een ander Nederlands echtpaar dat Stellenbosch een leuk plaatsje is om heen te gaan, het ligt niet zo ver weg en omdat het weer begint te regenen, rijden we daarheen. Onderweg komen we allemaal wijnproeverijen tegen. We rijden naar het centrum van Stellenbosch, daar is een shoppingmall en er staan allemaal witte huisje. Ondanks dat de mannen ze weer niet leuk vinden die huisjes, maken we toch maar een paar foto's, we lopen hier wat rond en dan is het nog steeds te vroeg om naar het vliegveld te gaan. Dus we rijden een stuk van de kustroute en we komen uit bij Betty's Baai, hier is ook een pinguïnstrand. Je kunt hier veel dichter bij de pinguïns komen als bij Simon's Town en er zijn er ook veel meer. De zee is erg onstuimig vandaag, we kijken eventjes naar het geweld van de golven op de kliffen.

We rijden nu toch maar richting airport. Vlakbij de afslag naar het vliegveld zijn er allemaal sloppenwijken, deze bewoners hadden van de week de barricades gemaakt naar het vliegveld. Maar vandaag worden ze streng in de gaten gehouden door de politie, want om de honderd meter staat er wel een politieauto, dus zonder problemen komen we om twee uur aan bij Budget. We leveren de auto in en checken in op het vliegveld. Deze keer hebben we geen vertraging en om half zes zitten we al in de lucht met Kulula airlines richting Johannesburg. De vlucht zal 1 uur en drie kwartier gaan duren, daar hebben wij zelf ruim 3 weken over gedaan om er te komen en in totaal 5386 kilometer gereden. Dat is heel wat, maar de wegen waren meestal erg goed en ook de lange rijdagen vielen achteraf wel mee en we hebben echt niet het idee dat we alleen maar in de auto hebben gezeten.

Dit verslag type ik in het vliegtuig, we worden dadelijk opgehaald door een taxi om naar onze lodge gebracht te worden. We slapen vlakbij het vliegveld en morgen gaan we nog een fietstocht doen door de sloppenwijken van Soweto, dan kunnen we zien hoe de mensen hier leven, het is een georganiseerde tocht en natuurlijk wordt het geregeld door een Nederlander, want alleen die Nederlanders bedenken zoiets. Een fietstocht door Soweto dan zoek je het gevaar toch echt op!

Dag 26 - 13 Augustus
Voor het eerst deze vakantie kunnen we aanschuiven voor een ontbijtje, want dat hebben we gisteravond hier besteld. Na het ontbijt zullen we om negen uur opgehaald worden. We zitten om kwart voor negen al op de stoep voor de lodge te wachten. John maakt een praatje met de overbuurman en vol trots laat hij zijn huis aan ons zien, het lijkt wel een museum. Zijn huis staat vol met opgezette beesten en ook heel veel houtsnijwerk van de big vijf. Een prachtig huis heeft hij, inmiddels is het al kwart over negen en we besluiten maar eens te gaan bellen waar ze blijven, we moeten nog eventjes geduld hebben want om 10 uur komen ze ons halen, er is sprake van een miscommunicatie. We worden opgehaald door Busi en Norman, de vrouw van Martien, ze is vreselijk aardig.

Ze brengen ons naar Soweto, het is ongeveer een klein uurtje rijden, we rijden naar een container vlakbij het Hector Pieterson museum, daar staan de fietsen voor ons klaar. Vanaf hier gaan we met twee gidsen fietsen de één rijdt voorop en de ander achterop. We starten bij het Hector Pieterson museum, daarna rijden we naar de huizen van Mandela en Tutu. We brengen ook nog een bezoek aan de TV-studio van Soweto en krijgen hier een rondleiding. Bij het treinstation steken we de weg over naar Oost Soweto en rijden we naar de Orlando Towers, ik wilde graag naar boven om een mooi uitzicht over Soweto te hebben, maar als ik de lift zie, die aan de buitenkant van de torens hangt, haak ik af. Het is een gammel bakje wat ik voor geen meter vertrouw, dus deze keer maar geen uitzichtsfoto's.

Daarna brengen we een bezoekje aan de plaatselijke crèche in een sloppenwijk, het zijn schattige kinderen, ze willen ons allemaal een High-Five geven, maar als we weggaan willen ze ook allemaal geld, ze blijven ons een eindje achtervolgen. Bij de grootste taxi-standplaats van Johannesburg gaan we lunchen. We krijgen een grote schaal vol met plakrijst, allerlei stukken vlees en tomaten, hier moeten we met onze handen een mix van maken, we kijken af hoe de mensen uit Soweto dit zelf doen en maken een praatje met ze. Hierna komen we langs een groot ziekenhuis, hier hebben ze 8000 bedden maar dat moet ook wel, want alleen Soweto heeft al ongeveer 8 miljoen inwoners.

We fietsen weer terug soms offroad en dan weer op de snelweg, het is soms bloedlink. Al de mensen kijken ons na en lachen ons uit, want ze vinden die toeristen die hier gaan fietsen maar gek. Vooral ik wordt bekeken, want een vrouw op een fiets dat zien ze hier helemaal nooit. De heenweg was een peuleschil, we gingen alleen maar de helling af, maar terug wordt een stuk lastiger voor mij en mijn ketting loopt er ook drie keer af. Ik mis nu echt mijn electrische fiets van thuis. Verwend, nee toch! Ik ben dan ook blij als we na 4 uur fietsen weer terug zijn bij de container. We worden weer teruggebracht naar onze lodge bij het vliegveld. Het was een leuke trip en we hadden prachtig zonnig weer.

Om een uurtje of vier zijn we terug op onze kamer en we nemen allemaal een verfrissende douche voordat we aan onze terugreis gaan beginnen. Om zes uur zullen we opgehaald worden door de taxi en om 21.45 gaat ons vliegveld terug naar Caïro, morgenochtend gaat pas de volgende vlucht en we hopen dat we om een uurtje of 3 zullen landen op Schiphol.

Dag 27 - Caïro

Hier zit ik nu op het vliegveld van Caïro en heb Free WIFI, en kan jullie dus op de hoogte houden van de laatste twee dagen. De vlucht van Johannesburg naar Egypte is voor mij prima verlopen. We gingen precies om 21.45 uur de lucht in en volgens de mannen lag ik om 22.00 uur al te slapen. Zo'n fietstocht is toch wel vermoeiend dus. Ik heb geslapen tot het licht aanging voor het ontbijt zo'n uurtje of half vijf. Zij hebben het minder gevonden, slapen in een vliegtuig is niet helemaal hun ding. We landden hier om 05.30 uur en zullen nog heel wat uurtjes hier zitten wachten op onze volgende vlucht. Maar we kunnen ons zelf vermaken met internet. Tot ziens in Nederland.

Tonny

Een goede reis terug heb onwijs genoten van jullie belevenissen en verslagen welkom thuis Dikke kus Tonny

peter en saskia

Welkom terug in het nu lekkere warme Nederland / Zoetermeer.........het gaat tropisch worden "zeggen ze"
Komen gauw bij elkaar om jullie ervaringen en gigantische vakantiefotos / films te bekijken
Liefs van ons en tot gauw