JoCaDaRi op Safari

Dag 01 en Dag 02: Johannesburg - Graskop

Eindelijk was het dan zover, we vertrokken vandaag om 12.00 naar Schiphol. Herbert, de taxichauffer kwam precies op tijd de straat inrijden om ons naar Schiphol te brengen. Maar bij Schiphol was er een ongeluk gebeurt, op één van de rijbanen naar de vertrekhal, en daarom hadden ze maar alles afgesloten, dus een geweldige chaos. Herbert reed gewoon over de busbanen en wist een alternatieve route. Dus prima op tijd kwamen we aan. Binnen bleken we nog alle tijd te hebben want onze vlucht was vertraagd, uiteindelijk gingen we pas 2 uur later dan gepland de lucht in om 18.00 uur.

Dat betekende dat onze tussenstop in Caïro ingekort werd. Dus toen we daar landden konden we gelijk doorlopen om te gaan boarden naar Johannesburg. In John zijn trolley zagen ze iets verdachts dus deze moest leeggehaald worden, achteraf konden ze niets vinden, dus hij kon alles weer inpakken en toch op tijd mee. We dachten dat we precies op tijd zouden vertrekken, maar ook dit vliegtuig liep vertraging op omdat onze koffers nog moesten overgeladen worden. Dus we landden een uur later in Johannesburg 8.00 ipv 7.00.

Dit was nog niet alles want toen we op de koffers stonden te wachten kwamen er maar 3 ipv van 4. We zagen alle mensen weggaan met hun bagage en er kwamen maar geen nieuwe meer op de band. We waren er maar bij gaan zitten en er kwam een man met hond op Dave afgelopen, de hond bleef staan om te snuffelen, het bleek dat hij iets verdacht rook in Dave's rugzak, deze moest leeggehaald worden. Het was namelijk een drugshond. Resultaat niets te vinden, man loopt door, dan komt er een collega aan met een andere hond en Dave is voor de tweede maal de pineut. Gelukkig komt er dan een mannetje aanlopen met een karretje met onze vermiste tas erop, het bleek dat de tas op een andere band terecht was gekomen. Dus alles hadden we nu en gelijk weggegaan. We hebben geld gepind, zuid-afrikaanse sim-kaart gekocht en huurauto opgehaald. Dit allemaal duurde veel langer dan verwacht en we moesten vandaag een heel stuk rijden.

Het links rijden viel ook echt tegen, we begonnen in Johannesburg al een paar keer met de verkeerde weg te nemen omdat de navigatie nog geen satellieten had ontvangen,maar daarna hebben we niet veel problemen meer gehad. Onderweg waren wel ontzettend veel snelheidscontroles en autocontroles, bij één van deze controle wilde een agente de auto achter ons aanhouden omdat deze te zwaar beladen was maar ze was iets te snel en sprong dus ineens voor onze auto. We schrokken ons rot en konden haar nog net op tijd ontwijken.

We zijn via de Long Tom pas naar Graskop gereden, het hoogste punt van deze pas is 2150 m hoog, met prachtige vergezichten, deze pas verbindt het Drakensberg plateau met Sabie. We zijn nog bij een paar punten gestopt, o.a bij het Long Tom kanon maar toen echt gaan inchecken bij onze huisjes. Vandaag hadden we er twee, naast elkaar en met een geweldig uitzicht op de vallei. Nog een paar boodschappen gaan doen en maar op tijd naar bed, het was wel genoeg voor vandaag en het is vreselijk koud in de huisjes, we hebben geen verwarming, maar gelukkig wel pyama's en een warm ligbad.