JoCaDaRi op Safari

Dag 24 - Kaapstad

Dag 24 - 11 Augustus

Inderdaad worden we vandaag van de storm en regen wakker, we hebben dus eindelijk geen haast om weg te komen. Maar om een uurtje of tien klaart het toch een beetje op en maken we eerst een paar foto's buiten van het appartement, want door het slechte weer zijn er dit keer minder zwervers en kunnen we makkelijk buiten lopen met onze camera.

We besluiten eerst maar eens een bezoek te brengen aan het Victoria en Alfred Waterfront. Hier zijn een heleboel winkels en restaurants, het ligt aan de haven dus je kunt hier vandaan ook boottochten en een helicoptervlucht maken. We kijken eerst waar de boot vertrekt naar Robbeneiland, want morgenochtend moeten we hier met de boot van 09.00 uur mee. Alle trips van vandaag naar Robbeneiland gaan niet door omdat er hele hoge golven zijn, er staat namelijk een windkracht 6 vandaag. Ze kunnen helaas nog niet zeggen of de trips van morgen doorgaan, dus we moeten hier gewoon om 08.30 uur komen. Het is inmiddels toch weer gaan regenen, we gaan binnen wat winkelen en daarna gaan we weer terug naar de auto.

Hierna gaan we een bezoekje brengen aan het centrum van Kaapstad, we shoppen wat in een mall en kijken wat rond op het Greenmarket Square, hier is een openlucht markt en er zijn daar ook allemaal historische gebouwen. Steeds is het eventjes droog en dan vallen er weer een paar stevige buien.

Als de lucht steeds donkerder wordt stappen we weer in de auto en rijden een stukje van de toeristische busroute. Deze route brengt ons naar de highlights van de stad, zo ook het stadion, we maken natuurlijk een foto voor onze collectie en rijden hierna een stukje langs de kust, daar zijn ontzettend hoge golven, een prachtig gezicht en nu begrijpen we waarom de trip naar Robbeneiland niet door kon gaan vandaag.

We hebben het nu wel gezien en inmiddels zijn de winkels allemaal gesloten, want die sluiten hier om 14.00 uur op zaterdag, dus we brengen nog een bezoekje aan een internet café en rijden daarna naar ons appartement. We moeten al onze tassen goed gaan inpakken vandaag, want morgenochtend moeten we dus om 08.00 vertrekken naar de pier van Robbeneiland, hierna brengen we gelijk de auto terug op het vliegveld en vliegen we om 17.10 terug naar Johannesburg.

Gisteren hadden de zwarte Zuid-Afrikanen, de wegen naar het vliegveld gebarricadeerd, ze hadden overal fikkies gestookt op de wegen en niemand kon er meer door. Ze deden dit omdat hun omstandigheden nog steeds niet goed zijn hier in Kaapstad er leven heel veel mensen in golfplatenhuisjes hier en het aantal zwervers is niet te tellen. Iedere keer wordt je lastig gevallen als je op straat loopt of voor het rode stoplicht staat door bedelaars.

We hopen dus dat er morgen minder wind staat, zodat we gewoon naar Robbeneiland kunnen en dat ze niet weer beginnen met de barricades. Dan zitten we er morgenavond in ieder geval warmer bij in Johannesburg dan hier in Kaapstad.