JoCaDaRi op Safari

Onze reis naar Zuid Afrika zit er op!

HELAAS zijn we weer thuis, het laatste stukje van onze reis is ook goed verlopen. Zonder vertraging kwamen we om 15.00 uur aan op Schiphol.

• Het is een prachtig land, ondanks dat het winter was is het landschap erg mooi.
  • Je hebt hier enorm veel verschillende dingen die je kunt doen en je hoeft je dan ook geen moment te vervelen.
  • We hebben het geluk gehad om de belangrijkste dieren te zien nl. de big zeven (Haai, Walvis, Olifant, Buffel, Luipaard, Leeuw en Neushoorn) maar ook nog ongeveer 60 andere diersoorten, dus te veel om op te noemen.
  • De wegen waar we overheen reden waren veel beter dan verwacht.
  • We hebben heel dure wijken gezien maar ook gefietst in de sloppenwijken van Soweto.
  • Ondanks dat het de koudste winter was sinds 20 jaar, hebben we overdag niet erg veel last gehad van het weer. We hebben overdag temperaturen gehad van 32 graden maar ook van 1 graad. Alleen 's-nachts hebben we regelmatig liggen rillen van de kou onder onze dekens zonder kachel.
  • We hebben ons geen moment echt onveilig gevoeld, maar er waren wel gebieden waar we liever niet wilde stoppen en maar gauw doorheen reden. Dit was het geval in het gebied tussen Durban en Port Elizabeth.
  • De mensen die we hebben ontmoet waren allemaal even aardig en erg behulpzaam.
DUS BRENG EEN BEZOEK AAN ZUID-AFRIKA ALS JE DE KANS KRIJGT, maar misschien is het beter qua temperatuur en natuur om in het voor of najaar te gaan.
p.s. Iedereen bedankt voor jullie leuke reacties.

Marjolein Westerterp

Wat een goede en herkenbare tips! Ik had dat gevoel in eerste instantie ook tussen Durban en PE. Wij waren er op reportage voor het tijdschrift OOG VOOR ZUID-AFRIKA en hebben een geweldige tijd beleefd aan de Wild Coast in in de omgeving van Qunu waar Nelson Mandela woonde en weer woont. Koester de herinneringen!