JoCaDaRi op Safari

Dag 21 en 22 - Gansbaai - Kaapstad

HIEP HIEP HOERA!! voor Pa/Opa Bruijn met zijn 84ste VERJAARDAG! Een hele fijna dag en een dikke kus van ons allemaal! We kunnen je helaas niet persoonlijk feliciteren maar nog een paar daagjes want dan komen we weer naar huis.

De rest van onze volgers allemaal bedankt voor jullie leuke spontane reacties, het is iedere keer weer heel leuk om jullie reacties te lezen op onze verhalen/foto's.

Hier komen weer onze belevenissen van de laatste 2 dagen:

Dag 21 - 8 augustus

We willen vandaag een beetje op tijd vertrekken omdat we ongeveer 7 uur moeten rijden naar de volgende plek van bestemming Gansbaai. We moeten eerst wachten tot de manager op komt dagen, want we moeten haar nog betalen, gelukkig is zij er om half negen al. Het regent nog flink hier, maar we hebben op internet gezien dat het in heel Zuid Afrika slecht weer is, er ligt zelfs sneeuw in Johannesburg, ook de scenic route 62 is afgesloten vanwege te hoge waterstanden bij bruggen door de hevige regenval. Het schijnt één van de strengste winters te zijn sinds 20 jaar, wij hebben er tot nu toe gelukkig nog niet erg veel last van gehad. We rijden terug naar de kust via de bergen en rijden echt in de wolken, op sommige delen is het erg mistig, maar het wordt steeds zonniger naar de kust toe.

We rijden via Kaap Agulhas, dit is het meest zuidelijke punt van Zuid Afrika. We maken hier wat foto's en lopen wat rond en het is nog vroeg genoeg om walvissen te gaan spotten bij Hermanus. Langs de kust loopt het Hermanus Cliff Path. Op dit klifpad kun je heel goed walvissen spotten. Als wij er lopen zien we er één zwemmen. Nou ja, hij ligt volgens ons op zijn rug een dutje te doen, hij beweegt amper en zo af en toe zie je zijn vinnen boven water komen. Hij ligt ook nog al ver uit de kust, dus het wordt dit keer geen spectaculaire foto, maar we hebben nu toch al de Big 6 gezien. We eten wat bij Wimpy en rijden door naar Gansbaai.

Hier zullen we overnachten in de Gansbaai Backpackers Lodge, want we hebben onze duik met de haaien hier besproken en dan kreeg je een gratis overnachtig erbij. We hebben wel een upgrade genomen naar een familiekamer, maar als we daar aankomen schijnt de hele lodge vol te zitten en heeft de eigenaar een huisje aan de overkant voor ons geregeld. Dit huisje is veel groter en hier hebben we ook een eigen keukentje, een prima overnachtigsplek.

De eigenaar vertelt dat we boffen, de laatste week hebben ze geen duiken kunnen maken vanwege het slechte weer, en vandaag zijn ze voor het eerst weer de zee opgegaan en de haaien waren extra actief. Ook voor morgen zijn de weersvoorspellingen goed, dus hij verwacht dat we veel haaien zullen gaan zien. Het blijft nog 2 dagen mooi weer en dan komt er weer slechter weer aan en zullen er geen duiken meer gemaakt kunnen worden.

Het minpunt is wel dat ze actiever zijn 's morgens vroeg, dus moeten we al om 06.45 bij de haven zijn morgenochtend, hij rijdt met ons mee om geld te halen en om te laten zien waar we morgen vroeg moeten zijn. De zee is nog steeds onstuimig, dus we moeten maar alvast vanavond en morgen vroeg een paar pillen innemen tegen zeeziekte en hopen dat alles goed gaat morgen.

We kijken op de TV naar het journaal, overal waar wij nog geen week geleden gereden hebben, is nu ondergesneeuwd of overstroomd en de mensen zitten vast in hun auto, en wij zaten te klagen dat we daar bijna een uur stil stonden, nu zitten ze dagen lang in hun auto vast en worden ze met helicopters geëvacueerd uit die omgeving. We zullen niet meer klagen als wij in het weekend een paar regenbuien krijgen in Kaapstad, we hebben tot nu toe veel geluk gehad met het weer!

Dag 22 - 9 augustus

Wij hebben alle drie weer vreselijk slecht geslapen of het nu door de spanning kwam of door de klok van de kerk die zowat binnen bij ons stond, we weten het niet, alleen Ricardo komt zoals gewoonlijk weer heerlijk uitgerust zijn bedje uit. We zijn in ieder geval ruimschoots op tijd op de plek van bestemming en we zijn niet heens de eerste.

We krijgen een licht ontbijtje en uitleg over wat en vooral wat je niet moet doen in de kooi en varen met zonsopgang al uit naar Dyer eiland. Op dit eiland leven ontzettend veel zeehonden en dat is de maaltijd voor de haaien, vandaar dat ze hier dan ook het hele jaar aanwezig zijn.

We hebben de boot nog niet stilgelegd of er zwemmen er al 2 om de boot heen, we krijgen allemaal een duikpak aangemeten en het is werkelijk waar een hele klus om dit aan te trekken op een kleine schommelende boot met ongeveer 25 andere mensen om je heen. Maar ik ben de tweede die klaar is van alle mensen dus ik heb het genoegen om direkt in de eerste kooi te mogen. Ik neem de onderwatercamera mee en kom de eerste paar keer hoestend en proestend weer boven. Want het water is toch wel koud zo'n 14 graden, het zeewater is erg zout als je je mond niet dicht doet en alles naar binnenkomt, en als er dan ook nog een haai van zo'n meterje of 3 recht op de kooi komt afzwemmen en ook nog eens zijn bek opendoet, gaat je hart toch wel erg te keer.

Maar na een paar keer weet ik precies hoe ik mijn voeten moet vastzetten en waar ik mijn handen moet houden en kan ik genieten van alles wat ik om me heen te zien krijg. WAUW! Ze zijn echt ONTZETTEND GROOT en sommige komen wel erg dichtbij de kooi, het is moeilijk om op het juiste moment foto's te maken, vaak staat juist hun kop er niet op, maar we weten toch nog een paar leuke shots te maken.

We gaan allemaal maar één keer in de kooi, we hadden wel meer gemogen maar het is ontzettend koud als je uit het water komt en moet wachten tot je weer mag. En de haaien worden steeds minder actief, ze raken waarschijnlijk vol gevreten, want iedere keer gooien ze een grote vissekop met aas eraan uit om de haaien te lokken. We hebben vandaag 7 haaien om de boot gehad en de grootste was 3.7 meter, dat zegt toch genoeg, ze sprongen ook regelmatig bovenwater, helaas konden we geen foto's meer maken, want ons gewone toestel heeft het niet overleefd, er is zoutwater bijgekomen. Gelukkig hebben we ons andere toestel in de auto laten liggen.

We krijgen op de wal nog Lasagna te eten, kijken en kopen de video van de haaientrip en gaan op weg naar Kaapstad. Omdat het vandaag een heldere dag is, staat de Tafelberg nog op de planning voor vandaag. Het is nationale vrouwendag, en dat betekent dat iedereen vrij is in Zuid-Afrika, dat zouden ze in Nederland ook moeten doen. Dus we zijn ongeveer een uurtje bezig voordat we de auto geparkeerd hebben en een kaartje konden kopen, zo druk is het vandaag. Maar je hebt werkelijk waar een prachtig uitzicht vanaf de tafelberg, vooral het voetbalstadion kun je vanaf boven goed zien.

Aan één kant hebben we wel een beetje wolken, maar aan de kant boven de stad is het helder weer. We wandelen wat rond en staan ook weer in de rij om beneden te komen.

Nu moeten we de sleutel ophalen van ons appartement in Kaapstad, hier hebben we een appartement gehuurd dat te koop staat, we rijden naar het adres en het mannetje wat daar zit is blij dat hij eindelijk weer eens iemand ziet en geeft ons een hele uitleg en diapresentatie van drie kwartier over de flat voordat we de sleutels krijgen.

We rijden nog net voordat het donker wordt naar het appartement, het ligt in Vredehoek op zich een rustige buurt, alleen ligt er op iedere hoek van de straat een zwerver, maar misschien is dat wel normaal hier. Het appartement is goed, wel wat kaal, maar we hebben 2 slaapkamers, 2 badkamers, een mooie keuken en een zitkamer met TV, hier zullen we verblijven tot we zondag weer terugvliegen naar Johannesburg, dat moet wel gaan lukken!

gunneweg@kpnmail.nl

Ha Jocadari,
Wat een spectaculaire activiteiten! En gelukkig dat het weer mee blijft zitten. Vorige week zaterdag reden wij met 26 graden naar Johannesburg. Op dinsdag vertrok Annelies naar Kruger en raakte in een sneeuwstorm. Jij schrijft het ook in je verhaal. Wij wensen jullie nog een paar prima dagen in Kaapstad. Tot dinsdag,
Irene en Peter

pa en ma

hoi weer even wat gelezen fijn om weer wat te horen ik had geen moed meer om iets terug te doen best druk geweest veel telefoon vandaag zou janey en jamaal komen en morgen bob en syl ik weet nog niet wat ik met de rest doet we zien wel als jullie te terug zijn gr pa en ma