JoCaDaRi op Safari

Dag 04, Dag 05 en Dag 06

Dag 04: Zondag - 22 juli
We kunnen de dag starten met een relaxed ontbijtje op ons zonneterras, op deze manier zou je iedere dag wel willen beginnen. We nemen afscheid van Heather en zodra we het hek uit zijn en de bushroad oprijden, zien we ons eerste Zuid-Afrikaanse wildlife, het is een Nyala, hij blijft netjes staan om voor ons te poseren.

We komen nog een kudde steenbokken tegen en een paar mooie vogels. We stoppen niet te vaak, omdat we om elf uur een afspraak hebben staan bij het Khamai Reptile Park, hier gaan we een inteactieve tour doen, met slangen, hagedissen, spinnen en schorpioenen.

Onze gids is Given, hij geeft ons een rondleiding door het park en vertelt ons allemaal interessante feiten over allerlei soorten slangen, welke wel giftig zijn en welke niet en wat je moet doen als je een slang tegenkomt. We mogen ook verschillende dieren eten geven, sommige eten bloemblaadjes van een hibiscus en andere krijgen gewoon lekkere stukken kip, maar alles gaat er lekker in. Na het voeren komt Given met een paar bakken aan, hier zitten een schorpioen en een tarantula in, het zijn niet giftige soorten en Davey en ik, willen ze wel vasthouden, Ricardo en John zien dit niet zo zitten. We kunnen ook een Boa Constrictor om onze nek krijgen. Hij schijnt geen vlieg kwaad te doen, we doen het alle drie, Ricardo kijkt liever toe, maar we zijn toch ook wel weer blij als hij hem weer lekker terug doet in de bak waar hij uit kwam.

Aan het einde van de tour geeft hij een demonstratie met de drie meest giftige slangen van Zuid Afrika. Het was een leuke tour en hierna eten we nog wat in het restaurant van het park, dit is echter geen aanrader, want het is hier net de apenheul. Er lopen allemaal van die kleine gele aapjes rond, en je moet snel alles opeten, want anders pikken ze het zo van je bord af.
We rijden naar Phalaborwa, hier hebben we een overnachting in een familiekamer, maar voordat we hierheen rijden gaan we eerst nog naar de Gate van het National Kruger Park, daar kopen we onze wildcards, helaas is Davey net te oud om op onze familiekaart te mogen, dus we kopen 2 wildcards, een familie kaart en een eigen kaart voor Davey + de nodige mappen en checklijsten waar de beesten opstaan. Zo kunnen we aanstrepen wat we allemaal gaan zien en kunnen we morgenochtend gelijk het park in.

We rijden nog eventjes langs de Spar voor de nodige boodschappen voor onze braai van vanavond en het ontbijtje voor morgenochtend en checken dan in bij de African Lily Lodge. We hebben een mooie familiekamer en gaan ons voorbereiden op de beesten die we morgen hopelijk tegen gaan komen.

Dag 05: Maandag - 23 juli
Ze zeggen dat je de meeste kans maakt om beesten te zien, 's-morgens vroeg is, maar dan bedoel ik echt vroeg, namelijk met zonsopgang, maar wij hebben daar geen zin in, dus we rijden rond een uurtje of kwart voor 8 richting de gate. We dachten dat we gisteren alles goed geregeld hadden, maar we worden toch weer naar binnen gestuurd om een bewijs te halen, dat we vannacht overnachten in Satara. Hierna kunnen we zonder problemen aan onze eerste 'eigen' gamedrive beginnen. We zullen de komende dagen moeten proberen de big five te zien, dat zijn: de olifant, de buffel, de neushoorn, het luipaard en de leeuw. We zullen de eerste stukken gewoon op de geasfalteerde wegen rijden, omdat we op tijd in Satara kamp willen aankomen. We gaan hier aan het einde van de dag een sunset gamedrive maken met een gids van het kamp en we weten nog niet hoe laat we moeten vertrekken daarvoor.

We rijden eerst richting Olifants kamp, dat kamp ligt erg mooi gelegen aan een rivier, hier zou je veel olifanten moeten kunnen zien, maar als wij er zijn, is er niet één aanwezig in de rivier. Wel om het park heen zien we er genoeg in de bosjes en we zien ook nog een ander dier van de big five namelijk de buffel. Dus de eerste twee hebben we al gezien, we drinken wat bij Olifants en dan rijden wij weer verder.

We nemen nu een dirt road richting Satara, en we komen gelijk veel meer dieren tegen, van alles en nog wat hebben we gezien vandaag vanaf een normaal konijn tot aan een enorm grote olifant.

We arriveren om half drie bij Satara en checken eerst in, we krijgen 2 huisjes naast elkaar. We zullen om kwart over vier moeten verzamelen voor de sunset gamedrive, we hadden al gehoord dat we ons dik moesten aankleden voor deze drive, dus dat gaan we zeker doen. Als we bij het verzamelpunt aankomen staan er twee grote open trucks klaar, we gaan achterin zitten, zodat we een goed overzicht hebben. Martin onze gids stopt bij elk dier wat hij ziet, alleen hij vertelt er dan ook gelijk van alles over en dan duurt het veel te lang voordat hij weer verder rijdt vinden wij. Na één uur hebben we meer stilgestaan en geluisterd dan wat gezien.

Dus al met al vonden wij deze gamedrive een beetje tegenvallen. We hebben wel 2 andere beesten van de big five gezien, de neushoorn en een luipaard, alleen ze waren niet op de foto te zetten, omdat het al te donnker was. Toen het donker werd moesten de mensen die achterin en voorin zaten met een grote lamp gaan schijnen zodat we ze toch nog konden ontdekken, dus wij waren ook de klos om te gaan schijnen. Het werd ook steeds kouder in de truck en we waren dus blij dat de truck na drie uur weer terugkeerden naar het kamp, we konden eindelijk een hapje gaan eten en we hopen dat we morgen weer veel beesten kunnen ontdekken bij onze tweede 'eigen' gamedrive.

Dag 06: Dinsdag - 24 juli
Als we opstaan moeten we eerst in de shop brood gaan kopen voor ons ontbijt. We zijn vandaag niet erg vlug dus als we naar de winkel gaan is al het brood al op, we kunnen nog net een paar verpakte boterhammen scoren. Daarna rijden we van Satara kamp naar Skukuza kamp, we hebben op de borden bij de receptie gekeken waar de meesten leeuwen en luipaarden gisteren gespot zijn, en we besluiten maar gewoon over de asfaltwegen te rijden want ook daar kan je ze tegekomen. We zullen een paar kleine loops maken op dirtroads. Net voordat we van de weg af willen gaan, zien we allemaal auto's stilstaan, meestal betekent dat dat er dan iets bijzonders te zien is, inderdaad schijnen er leeuwen verderop in de struiken te liggen, maar ze liggen plat dus ze zijn moeilijk te zien. We wachten eventjes maar rijden dan toch maar door, misschien komen we ze nog ergens anders tegen. We beginnen aan onze dirtroad deze is 4 km lang, maar na ruim een half uur vinden we de loop toch wel erg lang duren, we hebben waarschijnlijk een verkeerde afslag genomen en zitten nu niet meer op de goede weg, we moeten het hele stuk weer terug rijden, maar het is niet anders. Als we weer bij de hoofweg aankomen, rijden we nog een keertje naar de leeuwen. We hebben nu meer geluk, één staat er op en we kunnen een foto maken.

We vervolgen ons weg, en we zoeken werkelijk alle bomen af, want meestal ligt een luipaard in de bomen. Na een aantal kilometers is werkelijk de hele weg geblokkeerd, alle auto's staan dwars op de weg en niemand houdt zijn eigen weghelft aan, we vragen wat er aan de hand is, en er schijnt een luipaard in de struiken te liggen. We wachten netjes dat we ook een foto kunnen maken, maar iedereen blijft erg lang staan en probeert voor te dringen en dat allemaal voor één beestje. We kunnen toch een paar foto's maken en rijden als enige door.

En dan opeens zien we er nog eentje lopen maar nu op de weg, er is geen andere auto in de buurt, en ze loopt gewoon gezellig een stukje met ons mee naast de auto, we hebben werkelijk geluk vandaag, we hebben nu alle dieren van de big five gezien, we hebben alleen nog geen foto van de neushoorn kunnen maken, maar dat zal vast nog wel komen.

We rijden door, eten een heerlijk broodje kudu bij een ander kamp en later checken we in bij Skukuza, we hebben een mooi huis met een prachtig uitzicht op de rivier en een paar huisdieren in de tuin. Het zijn van die wratten zwijnen, ze ploegen de hele tuin om.

We zetten de verhalen op het blog en halen wat eten van de Take Away, we moeten vandaag vroeg naar bed, want morgen moeten we om 05.15 uur verzamelen voor onze ochtend game drive.

sonja en Peter

Fijn dat alles tot nu toe naar wens gaat.
Veel plezier nog ,

Groetjes Peter en Sonja