JoCaDaRi op Safari

Dag 08, 09 en 10 - Swaziland - Hluhluwe

Bedankt allemaal, voor jullie reacties op onze verhalen en foto's hier komen er weer drie.

Dag 08 - 26 juli

We rijden vandaag door naar Swaziland, hiervoor moeten we de grens passeren. Als we vlakbij de grens zijn komen we door een dorpje waar veel politie aanwezig is. De bewoners hebben een vuurtje gestookt midden op de weg, we kunnen er maar net langs rijden. Er liggen ook hier en daar stenen op de weg, dit geeft ons geen prettig gevoel. We rijden door naar de grens, eerst moeten we een stempel halen voor ons paspoort in een gebouw, daarna moeten we ons paspoort laten checken in een ander gebouw en een gatepas halen voor de auto, gelukkig gaat alles snel en kunnen we Swaziland inrijden.

Hier zijn de wegen net zo goed als in Zuid Afrika, en de snelheid die je mag rijden varieert van 60 to 120 km per uur, alleen loopt er nu van alles op de weg, koeien, mensen maar ook geiten. En ze hebben ook een heleboel drempels gemaakt, maar geven niet goed aan waar deze zich bevinden, dus het gebeurt dat we regelmatig haast met ons hoofd tegen het dak aankomen, omdat we de drempels te laat zien. We kunnen goed doorrijden en zijn om half twee al bij het Mlilwane Wildlife Sanctuary. Onze buurtjes uit Zoetermeer overnachten vandaag daar ook met hun kinderen. En zodra we de sleutel van ons huis hebben gekregen, gaan we onze tuin in en zien we ze in de verte al op de uitkijk staan. Even later komen ze aangelopen met z'n zessen, ze hebben voor vanavond al een tafel geboekt in het restaurant, dan kunnen we gezellig met z'n allen een hapje eten.
We gaan vanmiddag eerst nog naar Mantenga Swazi Cultural Village, hier wordt een dansvoorstelling gegeven om 15.15 uur en na de dansvoorstelling kunnen we het Swazidorp met traditionele hutten bekijken. Het is een leuke voorstelling en we zijn om half vijf weer terug bij ons kamp.
Om half zeven gaan we met z'n tienen eten, het is een buffet en het smaakt goed, daarna gaan we bij ons nog wat drinken. In ons huis hebben we een zithoek met een bank, om meer ruimte te maken voor iedereen, willen we de bank verplaatsen maar dat gaat niet helemaal goed, want Joni raakt per ongeluk met zijn kont de ruit van het huis heel zachtjes aan, maar dan horen we een ontzettend gerinkel, er zit werkelijk een heel groot gat in de ruit van ons huis. Joni mankeert gelukkig niets maar baalt er enorm van, maar hij kon er echt niets aan doen. We maken er alsnog een gezellig avondje van. En nemen een paar extra dekens als we naar bed gaan, want de slaapkamer van de jongens heeft namelijk geen ruiten maar gewoon kippegaas voor de ramen, de wind heeft daar vrij spel en nu hebben we natuurlijk ook een groot gat in de woonkamer waar het ontzettend door tocht. Maar met al die extra dekens zullen we de nacht wel doorkomen.

Dag 09 - 27 juli
Het was inderdaad een ijskoude nacht, de schoonmaakster staat om zeven uur al voor onze neus en ontdekt gelijk het gat in het raam, ze stuurt de klusjesman op ons af, die meet gelijk het raam op om een nieuwe ruit te bestellen. Ik ga maar naar de receptie om het te melden, we moeten 50 Euro betalen voor een nieuwe ruit. Om negen uur komen Peter en Irene nog eventjes afscheid nemen en eventjes later rijden wij ook weer weg. We rijden vandaag Swaziland weer uit, dus we moeten weer de grens passeren nu gaan we Zuid Afrika weer in.
Bij de grens gaat alles heel snel en we kunnen nu ook weer harder rijden want we komen geen koeien en drempels meer tegen. We logeren vandaag ergens vlakbij Hluhluwe, we hebben hier een Bushbaby cottage. Ook vandaag arriveren we erg vroeg en we maken er een lekkere rustige middag van. Dat heeft John wel verdient, hij heeft al 1594 km gereden de afgelopen dagen.
We lopen wat rond, we zoeken de was uit, want het wordt tijd dat dit eens gewassen wordt en hier kunnen ze dat voor ons doen omdat we hier 2 nachten blijven. We hebben ook een diner geboekt voor beide avonden want we zitten hier weer ver van de bewoonde wereld midden in de bushlands. Zeg nou zelf wie heeft er zo'n uitzicht als hij in bad zit, dus straks gaan we na het eten allemaal lekker in bad.

Dag 10 - 28 juli
De Big Five is het programma weer voor vandaag. Kijken of we weer mooie foto's kunnen scoren, ditmaal hopelijk van de neushoorn, dat moet lukken want we gaan naar het Umfolozi/Hluhluwe Game Reserve, hier leeft één vijfde deel van de alle neushoorns die er wereldwijd zijn. Het is het oudste wildpark in Zuid-Afrika. Met onze randen hebben we de big five al wel gescoord.

We rijden het park in via de Memorial Gate deze ligt in het Hluhluwe gedeelte en rijden dan de verharde weg helemaal naar beneden naar het Umfolozi gedeelte, daar tanken we bij het Mpila kamp en vragen waar we het beste de neushoorns kunnen zien, want tot nu toe zijn we nog niet veel dieren tegengekomen. We rijden door op onverharde wegen en inderdaad komen we de langverwachte neushoorns tegen, ze liggen lekker onder een boom een tukje te doen.

Er leeft ook een hele kudde olifanten in het park en we hebben het geluk dat we zien hoe ze de weg oversteken, de laatste kunnen we nog net vastleggen op de foto.

We rijden terug richting de Memorial Gate en als we vlakbij de uitgang zijn, komen we nog een moeder met een kleine neushoorn tegen.

We gaan om zeven uur weer naar het diner bij ons huisje, vanavond wordt er een barbeque gehouden.

Tonny

Jullie beleven heel wat maar het is prachtig Bob en Syl zijn gelukkig weer heel huids terug en hebben ook genoten en natuurlijk gekleurd zijn nu de poes op halen want die was in een kennel Dikke kus Tonny

pa en ma

bericht gelezen jullie hebben de buurtjes ontmoet leuk is dat geniet maar van alles bij ons is alles goedgr pa en ma