JoCaDaRi op Safari

Dag 15 en 16 - Addo

Dag 15 - 2 augustus

We hebben eindelijk heerlijk warm geslapen in dit huis, dankzij de electrische dekens, het weer is ook een stuk opgeknapt, daarom maken we deze keer in de ochtend alle foto's. We ontbijten en daarna vertrekken we richting het Addo National Park, dat is ongeveer 4 uurtjes rijden.

We horen dat ook op deze weg heel veel wegwerkzaamheden zullen zijn, dus we verwachten dat we wel weer veel later aan zullen komen dan verwacht, we zijn van plan om vanmiddag nog een kijkje te gaan nemen in het Addo park als we op tijd arriveren bij ons huisje.

Er is inderdaad veel werk aan de weg, maar we hebben er vandaag niet erg veel last van, we hebben één keer een minuut of tien stil gestaan. We arriveren om een uurtje of één bij Avoca Rivier Cabins. Het is een heel mooi onderhouden park, met zelfs een sinasappelboomgaard erbij. Het is ook mooi weer, het zonnetje schijnt uitbundig en het is 17 graden maar het voelt veel warmer aan. Daarom besluiten we om ons zelf maar een vrije middag te gunnen, en lekker van het weer te gaan genieten.

We wandelen wat in het park bij het huisje en spotten weer een paar nieuwe vogels, de jongens proberen te gaan zwemmen, maar alleen Ricardo is stoer genoeg om het ijskoude water in te gaan. Maar hij komt er gelijk weer uit, het is toch echt niet te doen. Er is ook wifi, dus we chatten wat en werken het blog bij. Er is zelfs een speeltuin met trampoline, en ja het blijven kleine kinderen, zelfs de trampoline is niet veilig voor ze.

We hebben een heuse vuurplaats buiten bij het huisje, en hiervoor moet hout gesprokkeld worden, maar in zo'n mooi aangelegd park is dat haast niet te vinden. Als de jongens terugkomen hebben ze dan ook nog niet veel gevonden, maar ja dan gaat Pa mee en hoor ik zo af en toe een hard gekraak, het resultaat is dat ze terugkomen met een hele kruiwagen vol met hout. Ze beweren dat ze dat allemaal gevonden hebben, maar volgens mij is hier en daar een boompje verdwenen, ze glunderen namelijk van oor tot oor.

We kunnen vanavond om kwart over zeven eten, de eigenaar zal wat voor ons maken. Hierna wordt het vuur aangestoken door onze twee pyromanen, nl. John en Ricardo, ze zullen laat naar bed gaan vandaag, ze moeten namelijk wachten tot het vuur gedoofd is en Davey kan eindelijk de hele avond 'gratis' chatten met Anne.

Dag 16 - 3 augustus

We worden hier wakker gefloten door de vogels, ze hebben hier werkelijk alle kleuren van de regenboog die vogels, maar de mannen klagen steen en been dat ik telkens foto's wil maken van ze. Na het ontbijt rijden we naar het Addo Elephant National Park. Hier hebben ze 450 olifanten en ook nog een heleboel andere dieren, o.a. ook leeuwen en luipaarden. We laten onze wildcard zien, krijgen een map en stippelen een route uit die we willen rijden, we besluiten om bovenin het park te blijven, en rijden hier rondjes op verharde en onverharde wegen.

Het park is heel erg bebost, daardoor heb je geen goed zicht om beesten te spotten, maar na een paar uur komen we in een meer open gedeelte en daar zien we een kudde olifanten staan, er komen er steeds meer de bosjes uitlopen een grappig gezicht. Sommige nemen zelfs een modderbad, want het is erg heet vandaag, zo'n 26 graden.

We komen ook nog een nieuw beest tegen wat we nog niet eerder gezien hebben, het rode hartebeest, het is een hertesoort en ik zie nog heel veel mooie vogels, maar daarvoor wil John niet stoppen of het moet een wel heel bijzondere zijn. Ik ben een beetje verkouden geworden van al die temperatuurverschillen hier in Zuid Afrika, en nu zeggen de mannen, dat ik de vogelgriep heb, omdat ze niet goed worden van dat vogelgespot van mij.

Om een uurtje of twee rijden we terug naar het main camp en eten wat in het restaurant. We rijden door naar Kirkwood, want ik moet geld pinnen om morgen de rekening te kunnen betalen. Maar het is vandaag vrijdag en dan worden de Zuid Afrikanen uitbetaald, dat betekent hele files bij elke pinautomaat, er staan minstens 15 mensen bij iedere automaat. Als we bij de Spar aankomen rijden, staan er gelukkig maar 2 voor me, dat valt mee, dus ik haal gauw geld en doe een paar boodschappen.

Dan rijden we door naar de Daniell Cheetah Breeding Farm in Kirkwood, hier hebben we een walk met de cheetahs geboekt. Dit kan alleen aan het einde van de middag omdat ze dan actief zijn. Om kwart voor vijf komt er een pick-up aanrijden met 2 cheetahs erin, er gaan ook nog 4 andere mensen mee met de walk. We stappen in de auto bij de cheetahs en rijden een stukje naar een veld. Hier staan een paar schapen en dan zie je gelijk het jachtinstinct van die beesten.

We worden met ze alle uitgeladen en lopen een stuk het veld in, de cheetahs zijn broer en zus, en wij lopen met z'n vieren eerst met het vrouwtje. Daarna wisselen we en zullen wij met het mannetje teruglopen. We maken eerst foto's van de cheetahs, maar daarna is er geen beweging meer in te krijgen, vooral het mannetje blijft liggen waar hij ligt, hij vindt het te warm vandaag.

Één van de meisjes moet de auto gaan halen, en wij wachten tot ze aankomt rijden. We worden weer ingeladen en terugereden naar de Farm. Gelukkig is het nog net niet helemaal donker en kunnen we nog goed terugrijden naar het huis.

Het was een geweldige ervaring die walk met de cheetahs, dit hadden we niet willen missen.

jamaal, janey en jayden

ha familie,

heerlijk om te lezen alle verhalen en bij te blijven in jullie belevenissen! jullie hebben er weer geweldige herinneringen bij na deze reis! wij hebben inmiddels onze vakantie ook geboekt! viva la france! lekker genieten nog de komende dagen en tot snel!!